HAASTRECHT • Haastrecht versloeg op sportpark Wilgenoord Bergambacht met 2-0. Daar koploper De Alblas in blessuretijd ook de volle buit pakte, ging de periodetitel aan de neus van de Haastrechtenaren voorbij.

Winnen van Bergambacht was de opdracht van de Haastrechtenaren en dan maar afwachten wat het Alblasserdamse De Alblas deed in zijn wedstrijd tegen Drechtstreek (Papendrecht), die een uur later begon. De gasten begonnen zonder spits Twan Schmidt (polsbreuk) en laatste man Max Bakker, die ook geblesseerd was. Achterin was de boomlange Jelle Bodegom een prima vervanger en Faroek el Kadiri was voorin een gedegen aanvalskracht.

De thuisclub had eveneens personele problemen. De verdedigers Kevin Quint (dijbeenblessure) en Tygo Vianen (knieklachten) mengden zich onder de toeschouwers. ,,Ik heb een brede selectie,” aldus Haastrecht-trainer Patrick de Ruiter. ,,Marnix Dongelmans en Thom Zentveld waren nu de backs waar we op konden bouwen.”

Hechte defensie
De thuisclub nam direct het initiatief, maar de hechte Bergambachtse verdediging gaf nauwelijks kansen weg. Bovendien was doelman Stefan van der Waals op dreef. Hij hield Haastrechtenaar Stephan Bakker van scoren af. ,,Die redding zorgde ervoor dat ik lekker in de wedstrijd zat,” vertelde Van der Waals na afloop. ,,Vorige week tegen De Alblas (2-5 verlies, red.) keepte ik een van mijn mindere wedstrijden.”

Haastrecht trachtte in de eerste helft met hoge ballen in het Bergambachtse zestienmetergebied Romeo Rietveld en Stephan Bekker in stelling te brengen. Daar kwam weinig van terecht. Bijna elke voorzet strandde op de kuif van Jelle Bodegom, die na jaren blessureleed weer helemaal terug is.

Overleven
Na de theepauze opende Stephan Bakker de score. Bergambachtenaar Mustafa van Zoest speelde de bal te zacht terug op Van der Waals. De attente Bakker wist met een sliding de bal tegen de touwen te werken. Kort daarna verdubbelde Danny de Bruijn de score. Tijdens een scrimmage voor het doel van Bergambacht gaf hij de bal het beslissende tikje.

,,Dat was zonde, want echt uitgespeelde kansen kreeg Haastrecht niet,” vertelde Bergambacht-trainer Jerry de Groot na afloop. ,,De druk van Haastrecht konden we weerstaan. Het lukte ons helaas vaak niet in de opbouw bij het vijandelijke doel te komen. Alleen Faroek kreeg een grote kans. Het is voor ons zaak om tot de winterstop te overleven. Hopelijk stroomt mijn ziekenboeg rond de Kerst leeg en dan gaan we er in het nieuwe jaar een mooie tweede seizoenshelft van maken.”

Social media
Haastrecht staat er beter voor. De Haastrechtenaren zijn al 54 competitieduels ongeslagen en kunnen het elke tegenstander moeilijk maken. ,,Na de rust kon ik de van een blessure herstelde Robert Dongelmans inzetten, die de moegestreden Joep Wijnants verving,” vervolgde Patrick de Ruiter. ,,Robert brengt diepte in ons spel en is als opkomende back door zijn snelheid lastig te verdedigen. Ik wist dat Bergambacht het moeilijk zou krijgen door het gemis van een aantal basisspelers.”

Na het laatste fluitsignaal van arbiter Addy IJzerman, die de kaarten op zak hield, trokken de Haastrechtenaren zich terug in hun kleedkamer en volgden via social media de wedstrijd van koploper De Alblas, die in een gelijkspel leek te eindigen. De teleurstelling was groot toen De Alblas in de blessuretijd alsnog scoorde.

Bron: Regio-Voetbal