BERGAMBACHT • Een blessuregolf teistert momenteel Bergambacht, dat via een (in)spannende nacompetitie, promoveerde naar de derde klasse. De verwachting is, dat pas als de competitie begint, Jerry de Groot een beroep kan doen op al zijn vaste krachten.

Het vorige seizoen duurde lang voor promovendus Bergambacht. Om goed voor de dag te komen in de derde klasse D in het gewest Zuid 1 werd de training wellicht te vroeg hervat. In de bekerwedstrijden geeft De Groot alle aanwezige selectiespelers de nodige speeltijd.

,,Het resultaat is nu even niet belangrijk,” aldus de Bergambachtse oefenmeester. ,,Tegen VVOR liet ik twee jeugdspelers debuteren. Zij deden het voortreffelijk op de posities van de geblesseerde spelers. Het team JO19 traint op dezelfde avond als het eerste om zo de kloof te verkleinen. Het is even roeien met de riemen die we hebben, maar het is niet anders.”

Nieuwe uitdaging
Ondanks deze domper kijkt Bergambacht uit naar het avontuur in Zuid 1. Na jaren zwoegen in de vierde klasse zijn de blauwzwarten toe aan een nieuwe uitdaging.

,,We gaan een leuker seizoen tegemoet,” aldus De Groot. ,,De meeste tegenstanders uit de Alblasserwaard zijn onbekend voor ons. Ik ga de komende twee weken mijn netwerk gebruiken om meer te weten te komen over onze opponenten. Ik denk dat er mannelijk gevoetbald zal worden. Daar zijn we ons tegen aan het wapenen. Zaterdag konden we in de beker gelijke trend houden met het fysiek sterke VVOR.”

Aan de bak
Aanvoerder Max Bakker is het ‘verlengstuk’ van De Groot in het veld. Als laatste man heeft hij een goed overzicht. ,,Twee ervaren dertigers namen vorig seizoen afscheid en het ziet er naar uit dat we onze goalgetter Pieter Meijer lang moeten missen. De twintigers zullen het moeten gaan maken dit seizoen. Ik heb via de site Regio-Voetbal informatie ingewonnen over de clubs van de overkant. Er zijn er zes die voor de titel gaan. Waarschijnlijk is er een versterkte degradatie, waardoor we goed van start moeten gaan om niet in de problemen te komen. In de vierde klasse speelden we ook een seizoen tegen clubs uit de Alblasserwaard. Ik kan me herinneren dat er een manier van spelen is, waarbij de betrokkenheid in en buiten het veld groot is. We kunnen aan de bak.”

Auteur: Wim Kroone (regio-voetbal)